Naprawcza rola SNU!

Znasz ten stan? Przesilenie wiosenne, życie w ciągłym niedoczasie, ogrom pracy do tego ból głowy. Rano wstajesz zmęczony i niewyspany przez co nie możesz się na niczym skupić. Martwisz się i złościsz bo to kolejny taki dzień z rzędu. Jeśli nie wiesz jak wyjść z tego błędnego koła to ten artykuł jest właśnie dla Ciebie! Wykorzystaj w 100% potencjał naprawczy snu! Bo kiedy jesteś niewyspany, cały organizm funkcjonuje gorzej…od naszego mózgu, przez mięśnie i cały układ odpornościowy.

W ostatnim czasie brałam udział w szkoleniach Instytutu Medycyny Zapobiegawczej prowadzonym przez przez Oskara Kaczmarek z Instytutu Medycyny Zapobiegawczej https://www.facebook.com/kaczmarek.oskar/„Odporność pochodzi z jelit” i „Hashimoto-choroba tarczycy czy całego układu odpornościowego”. Oczywiście pełnowartościowa dieta, odpowiednia suplementacja a także ruch są jednym z wielu czynników które mogą zapewnić nam zdrowie i lepsze samopoczucie. To co najbardziej zapamiętałam i wyniosłam z tych szkoleń to jakże istotna rola snu i regeneracji naszego organizmu jako podstawa od której warto zacząć wspomagając nasz organizm w walce o zdrowie i lepsze samopoczucie.

Nasz układ odpornościowy jest ściśle regulowany przez cykle okołodobowe. Długotrwałe zaburzenie jego rytmu wpływa na rozregulowanie się naszego układu odpornościowego i zwiększa ryzyko występowania infekcji, wzrost bakterii prozapalnych i rozwoju chorób autoimmunologicznych. Co wpływa na jego rozregulowanie?

To przede wszystkim brak odpowiedniej ilości snu, a co za tym idzie regeneracji naszego organizmu który pracując cały dzień na pełnych obrotach wieczorem zamiast się wyciszać przed snem jest pobudzany czynnikami z zewnątrz takimi jak sztuczne światło wieczorem- laptop, telefon, telewizja. Co więcej przewlekły stres, praca zmianowa, kawa i porcja kofeiny późnymi wieczorami, nauka po nocach, praca do późnych godzin czy po prostu nocny, imprezowy tryb życia. Nie zawsze musi być to klasyczna bezsenność. Nasz sen może być krótki, niespokojny, przerywany czy zbyt płytki

Wykorzystaj w 100% potencjał naprawczy snu!

Fundamentalne zasady regulacji rytmu dobowego:

  1. Wstawaj zawsze o tej samej porze- bez względu na to o której położyłeś się do łóżka
  2. Konsekwentnie pracuj nad stałą porą kładzenia się do łóżka
  3. Jeżeli masz problemy z zasypianiem- unikaj drzemek w ciągu dnia!
  4. W pomieszczeniu w którym śpisz zadbaj o ciemność i niską temperaturę
  5. Unikaj światła niebieskiego! Oglądania telewizji, korzystania z komputera, tabletu tuż przed snem- dzięki temu w organizmie wydzieli się melatonina, która przygotuje Cię do snu.
  6. Niech godzina przed pójściem spać będzie dla Ciebie świętością, czasem na relaks, odprężającą książkę czy muzykę
  7. Bezwzględnie unikaj nadmiernej aktywności fizycznej co najmniej 2 godziny przed snem
  8. Unikaj używek przynajmniej 4 h przed snem.
  9. Ostatni posiłek spożyj na 2-3 h przed pójściem spać. Na pewno wiadomo, że nie można się objadać, ale poczucie głodu również nie pozwoli Ci zasnąć i odpowiednio się zregenerować.

Rola snu w prawidłowym funkcjonowaniu naszego organizmu została podkreślona w nowej Piramidzie Żywienia. Specjaliści Instytutu Żywności i Żywienia zwrócili uwagę że dieta jest tak samo ważna jak sen i wysiłek fizyczny. Wykazano, że niedobór snu może przyczynić się do wystąpienia nadmiernej masy ciała. Dzieciom w wieku 6-12 lat zaleca się sen trwający co najmniej 10 godzin na dobę osobom dorosłym 8 godzin.

Pamiętaj, że zaniedbując siebie szybko możesz nabawić się poważniejszych dolegliwości. Nie oglądając się na nic, wprowadzaj w swoim życiu małymi krokami duże zmiany. Zadbaj o siebie, znajdź czas na regenerację i odpowiednią ilość snu. Nie będę ukrywać…też nad tym cały czas pracuję 🙂

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o