Nie daj si臋 odwodnieniu!

Nie daj si臋 odwodnieniu!聽Wyj膮tkowo pi臋kne lato mamy w tym roku, a upa艂贸w nie ma ko艅ca!聽To zw艂aszcza w tym czasie powinni艣my zwraca膰 szczeg贸ln膮 uwag臋 na prawid艂owe nawodnienie.聽Nie zapomnij o tym nawet je艣li sp臋dzasz wi臋ksz膮 cz臋艣膰 dnia w klimatyzowanym pomieszczeniu. Cho膰 jest tam ch艂odniej ni偶 na zewn膮trz, powietrze jest tam zawsze jest suche, co r贸wnie偶 sprzyja utracie wody przez organizm.

Powinni艣my dostarcza膰 minimum tyle p艂yn贸w, ile tracimy w ci膮gu ca艂ego dnia wraz z moczem, ka艂em, przez sk贸r臋 czy uk艂ad oddechowy. Przeci臋tnie stanowi to oko艂o 1,5-2,5 litra. Ilo艣膰 ta mo偶e by膰 oczywi艣cie r贸偶na w zale偶no艣ci od wieku, aktywno艣ci fizycznej czy temperatury, kt贸ra panuje na zewn膮trz. Nawet niewielkie deficyty wody (1-3% masy cia艂a) wp艂ywaj膮 na obni偶enie naszej wydajno艣ci fizycznej a偶 do 20%.聽Prawid艂owe nawodnienie to przede wszystkim lepsze samopoczucie bez nawracaj膮cych b贸l贸w g艂owy w ci膮gu dnia, j臋drniejsza sk贸ra bez obrz臋k贸w na r臋kach, stopach czy pod oczami. Prawid艂owe nawodnienie to r贸wnie偶 prawid艂owa praca metabolizmu. W贸wczas szkodliwe i zb臋dne metabolity usuwane s膮 przez nerki, w膮trob臋, jelita, p艂uca czy sk贸r臋 oraz znacznie podkr臋cane jest tempo metabolizmu. Ograniczasz r贸wnie偶 ryzyko przejadania si臋.

Woda z gazem czy bez gazu?聽Woda niegazowana jest uniwersalna i zalecana dla ka偶dego bez wyj膮tku. Wod臋 gazowan膮- powinny unika膰 osoby z problemami gastrycznymi cierpi膮ce na zesp贸艂 jelita dra偶liwego czy wzd臋cia 鈥搈o偶e nasila膰 dolegliwo艣ci.

Cho膰 niekt贸rym osobom z trudem przychodzi wprowadzenie u siebie sta艂ego nawyku picia wody warto zatem pozna膰 r贸wnie偶 produkty, kt贸re r贸wnie skutecznie potrafi膮 nawodni膰 organizm gdy偶 w prawie w 90% sk艂adaj膮 si臋 z wody. Mowa tu m.in. o arbuzie, truskawkach, melonie, og贸rkach, rzodkiewkach, kalafiorze czy szparagach.聽Poza doskona艂ym nawodnieniem posiadaj膮 r贸wnie偶 szereg cennych warto艣ci od偶ywczych jak b艂onnik, sk艂adniki mineralne czy witaminy. Nawodni膰 nasz organizm mo偶emy r贸wnie偶 dzi臋ki p艂ynnym i p贸艂p艂ynny potrawom takim jak zupy czy koktajle. Cho膰 oczywi艣cie najlepszym wyborem b臋dzie zawsze woda! A dzi臋ki ulubionym dodatkom owoc贸w takich jak maliny, truskawki lub sok z cytryny wodzie przyb臋dzie co najwy偶ej witamin

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o