Nie daj się odwodnieniu!

Nie daj się odwodnieniu! Wyjątkowo piękne lato mamy w tym roku, a upałów nie ma końca! To zwłaszcza w tym czasie powinniśmy zwracać szczególną uwagę na prawidłowe nawodnienie. Nie zapomnij o tym nawet jeśli spędzasz większą część dnia w klimatyzowanym pomieszczeniu. Choć jest tam chłodniej niż na zewnątrz, powietrze jest tam zawsze jest suche, co również sprzyja utracie wody przez organizm.

Powinniśmy dostarczać minimum tyle płynów, ile tracimy w ciągu całego dnia wraz z moczem, kałem, przez skórę czy układ oddechowy. Przeciętnie stanowi to około 1,5-2,5 litra. Ilość ta może być oczywiście różna w zależności od wieku, aktywności fizycznej czy temperatury, która panuje na zewnątrz. Nawet niewielkie deficyty wody (1-3% masy ciała) wpływają na obniżenie naszej wydajności fizycznej aż do 20%. Prawidłowe nawodnienie to przede wszystkim lepsze samopoczucie bez nawracających bólów głowy w ciągu dnia, jędrniejsza skóra bez obrzęków na rękach, stopach czy pod oczami. Prawidłowe nawodnienie to również prawidłowa praca metabolizmu. Wówczas szkodliwe i zbędne metabolity usuwane są przez nerki, wątrobę, jelita, płuca czy skórę oraz znacznie podkręcane jest tempo metabolizmu. Ograniczasz również ryzyko przejadania się.

Woda z gazem czy bez gazu? Woda niegazowana jest uniwersalna i zalecana dla każdego bez wyjątku. Wodę gazowaną- powinny unikać osoby z problemami gastrycznymi cierpiące na zespół jelita drażliwego czy wzdęcia –może nasilać dolegliwości.

Choć niektórym osobom z trudem przychodzi wprowadzenie u siebie stałego nawyku picia wody warto zatem poznać również produkty, które równie skutecznie potrafią nawodnić organizm gdyż w prawie w 90% składają się z wody. Mowa tu m.in. o arbuzie, truskawkach, melonie, ogórkach, rzodkiewkach, kalafiorze czy szparagach. Poza doskonałym nawodnieniem posiadają również szereg cennych wartości odżywczych jak błonnik, składniki mineralne czy witaminy. Nawodnić nasz organizm możemy również dzięki płynnym i półpłynny potrawom takim jak zupy czy koktajle. Choć oczywiście najlepszym wyborem będzie zawsze woda! A dzięki ulubionym dodatkom owoców takich jak maliny, truskawki lub sok z cytryny wodzie przybędzie co najwyżej witamin

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o