艢wiatowy Dzie艅 Cukrzycy

“O tym si臋 m贸wi” w telewizji鈥iec nie mo偶e pomin膮膰 tego tematu w Naszej Diecie. Dzi艣 艢wiatowy Dzie艅 Cukrzycy! 艢wi臋to, kt贸re ma zwr贸ci膰 uwag臋 na globalny wzrost zachorowa艅 na cukrzyc臋, zwi臋kszy膰 艣wiadomo艣膰 spo艂eczn膮 na temat tej choroby i promowa膰 w艂a艣ciwe dzia艂ania profilaktyczne. Obecnie szacuje si臋, 偶e na 艣wiecie 偶yje 415 mln os贸b z cukrzyc膮 z czego 90% cierpi na cukrzyc臋 typu 2. W du偶ej mierze fundujemy sobie sami przez czynniki 艣rodowiskowe- oty艂o艣膰, brak ruchu i niezdrowy styl 偶ycia. Te liczby musz膮 nas mobilizowa膰 do wsp贸lnej walki. Nieleczona cukrzyca stopniowo wyniszcza organizm, od problem贸w ze wzrokiem, poprzez nerki, serce, a偶 po zaburzenia neurologiczne czy tak zwan膮 鈥瀞top臋 cukrzycow膮鈥.

CZYNNIKI RYZYKA:

  • nadwaga i oty艂o艣膰
  • cukrzyca wyst臋puj膮ca u rodzicow lub rodze艅stwa
  • ma艂a aktywno艣膰 fizyczna
  • uprzednio stwierdzone zaburzenia gospodarki w臋glowodanowej
  • przebyta cukrzyca ci膮偶owa
  • urodzenie dziecka o masie cia艂a >4 kg
  • nadci艣nienie t臋tnicze 鈮140/90 mm Hg
  • cholesterol HDL <40 mg/dl lub st臋偶enie triglicerydow >150 mg/dl
  • zespo艂 policystycznych jajnikow
  • mia偶d偶ycowa choroba uk艂adu kr膮偶enia

CUKRZYCA TYPU 2., ZALECENIA DIETETYCZNE:

  • g艂贸wne 藕r贸d艂o w臋glowodan贸w powinny stanowi膰 pe艂noziarniste produkty zbo偶owe, Grube kasze (np. kasza gryczana, p臋czak), pe艂noziarnisty makaron lub z m膮ki durum
  • gotowany na al. dente, ry偶 br膮zowy, pe艂noziarniste pieczywo, p艂atki owsiane, nasiona ro艣lin str膮czkowych (np. fasola, ciecierzyca)
  • ograniczeniu podlegaj膮 w臋glowodany proste 偶ywno艣膰 przetworzona, wyroby cukiernicze (ciasta, p膮czki, dro偶d偶贸wki) , soki, s艂odzona kawa/herbata, mi贸d, cukier, owoce suszone, kandyzowane, w syropie cukrowym, batony, cukierki, czekolada, pieczywo z m膮ki pszennej 鈥 chleb, kajzerki, bardzo drobne kasze (manna, kus kus), s艂odzone, kolorowe p艂atki
    艣niadaniowe
  • redukcja masy cia艂a- dieta o obni偶onej kaloryczno艣ci dostosowana do wieku, aktualnej masy cia艂a oraz aktywno艣ci fizycznej
  • wsp贸艂praca z dietetykiem
  • cz臋ste i urozmaicone posi艂ki chroni膮 przed podjadaniem,zapewniaj膮 odpowiedni dowoz witamin i sk艂adnik贸w mineralnych
  • ograniczenie 藕r贸de艂 nasyconych kwas贸w t艂uszczowych, zwi臋kszony udzia艂 t艂uszczu ro艣linnego
  • unikanie alkoholu
  • dieta o niskim indeksie glikemicznym (poni偶ej 55)
  • CO WP艁YWA NA WYSOKO艢膯 INDEKSU GLIKEMICZNEGO SUROWCA ?

  • 鈥 Rozdrobnienie, 鈥瀦blendowanie鈥
    鈥 Rozgotowanie
    鈥 Stopie艅 dojrza艂o艣ci surowca
    鈥 Zawarto艣膰 t艂uszczu
    鈥 Zawarto艣膰 bia艂ka
    鈥 Zawarto艣膰 b艂onnika

CO MO呕E SPOWOLNI膯 WCH艁ANIANIE W臉GLOWODAN脫W? Odpowiednie komponowanie posi艂k贸w!

Do posi艂ku z owocami dodaj pestki, siemi臋, orzechy, pe艂noziarniste p艂atki
Koktajl? Zr贸b go na mleku/kefirze (nies艂odzonym), koniecznie dorzu膰 ekstra b艂onnik z warzyw (np. szpinak) i troch臋 dobrego t艂uszczu (chia/siemi臋 lniane) + owoce
Je艣li masz ochot臋 na buraczki to nie jedz ich solo, przygotuj obiad : kasza gryczana, sztuka mi臋sa i 2-3 艂y偶ki tartych buraczk贸w
Makaron ze szpinakiem? Wybierz makaron pe艂noziarnisty, do sosu szpinakowego dodaj troch臋 sera feta, suszone pomidory, pestki s艂onecznika
Tosty ? Przygotuj na pieczywie pe艂noziarnisty, je艣li chcesz u偶y膰 sera 偶贸艂tego to nie zapomnij aby do tego posi艂ku pojawi艂a si臋 spora ilo艣膰 warzyw surowych

To Ty decydujesz co jesz, jak wygl膮da Twoje cia艂o i jaki jest Tw贸j stan zdrowia. Z pocz膮tku choroba mo偶e nie dawa膰 偶adnych objaw贸w czy dolegliwo艣ci. Mog膮 pojawi膰 si臋 dopiero po paru latach. Nie ignoruj tego! Pilnuj kontrolnych bada艅 krwi w tym badanie poziomu glukozy na czczo! Zadbaj o swoj膮 aktywno艣膰 fizyczn膮- np.聽 10 TY艢 KROK脫W DZIENNIE! 呕yj 艣wiadomie!

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o