I wtedy przyszed艂 maj…sezon na grilla czas zacz膮膰!

Rusza sezon na grillowanie! – czy mo偶e by膰 zdrowo, a przy tym smakowicie?
Maj贸wka otwiera oficjalnie sezon grillowy, kt贸ry trwa do ostatniego s艂onecznego i ciep艂ego dnia wakacji. Spotkania z przyjaci贸艂mi i rodzin膮 przy grillu czy ognisku to okazja do wsp贸lnego sp臋dzenia czasu, a tak偶e do przygotowania smakowitych grillowych da艅. Poznaj zasady zdrowego i smacznego grillowania!
Jak zdrowo grillowa膰 mi臋sa czy warzywa by taka forma obr贸bki termicznej 偶ywno艣ci nie wp艂yn臋艂a negatywnie na naszym zdrowiu oraz sylwetce?

1. Na pocz膮tek- jaki rodzaj mi臋sa najlepiej wybra膰?
Staraj si臋 wybiera膰 mi臋so chude m.in. piersi z indyka czy skrzyde艂ka z kurczaka. Jest zdecydowanie mniej t艂uste od mi臋sa wo艂owego czy wieprzowego. Wymaga tak偶e kr贸tszej obr贸bki termicznej, dzi臋ki czemu ma mniejsz膮 styczno艣膰 z grillowanymi oparami. Kie艂bas臋 wybieraj o wysokiej zawarto艣ci mi臋sa i dobrej jako艣ci. Co wi臋cej sprawdzi si臋 na grillu? Ryby takie jak dorsz, pstr膮g czy 艂oso艣. Ich mi臋so jest delikatne, bogate w bia艂ko i cenne kwasy omega 3 i 6. Zrezygnuj z grillowania mi臋s w臋dzonych i peklowanych, kt贸re same w sobie zawieraj膮 wi臋cej niezdrowych zwi膮zk贸w. A tak偶e z kupna gotowego, przyprawionego ju偶 mi臋sa. Trudno b臋dzie oceni膰 nam jego, a tak偶e jako艣膰 pod wzgl臋dem u偶ytych do przyprawienia sk艂adnik贸w.

2. W艂asne marynaty. Zbawienne dzia艂anie zi贸艂
Najlepszym rozwi膮zaniem b臋dzie zrobienie domowej marynaty z oliwy z oliwek czy oleju, ma艣lanki lub jogurtu czy kwa艣nego octu winnego lub soku z cytryny. Dobrej jako艣ci t艂uszcze zapobiegn膮 wysychaniu potrawy, sok z cytryny zmi臋kczy mi臋so, a jogurt naturalny sprawi, 偶e mi臋so b臋dzie wyj膮tkowo soczyste. Staraj si臋 ogranicza膰 s贸l, kt贸ra mo偶esz zast膮pi膰 innymi przyprawami i zio艂ami. Unikaj tak偶e gotowych mieszanek przypraw, w kt贸rych mog膮 by膰 konserwanty m.in. glutaminian sodu lub sprawdzaj dok艂adnie ich sk艂ad. Zio艂a takie jak majeranek, tymianek, zio艂a prowansalskie, rozmaryn, kurkuma, papryka czy curry nie tylko wzbogac膮 smak naszych da艅, ale tak偶e u艂atwi膮 ich trawienie.

3. Postaw obowi膮zkowo na warzywa
W grillowym menu nie mo偶e zabrakn膮膰 tak偶e warzyw! Zar贸wno tych pieczonych na ruszcie, marynowanych jak i 艣wie偶ych. S膮 lekkostrawne, a tak偶e bogate w b艂onnik i witaminy. Jakie warzywa nadaj膮 si臋 na grilla? Praktycznie wszystkie! Cukinia, papryka, bak艂a偶an, marchew, ziemniaki, szparagi. Pokrojone w talarki lub s艂upki
wystarczy u艂o偶y膰 na tacce, skropi膰 oliw膮 i posypa膰 ulubionymi przyprawami i zio艂ami lub mo偶na je tak偶e nadzia膰 na patyki do szasz艂yk贸w. Kolorowe sa艂atki i sur贸wki pozwol膮 nam ograniczy膰 tak偶e ilo艣膰 spo偶ytego mi臋sa czy pieczywa czyli dodatkowych porcji kalorii.

4. W艂asne sosy i dipy
T艂uste sosy na bazie majonezu lub gotowe, kupne sosy o niezdrowym sk艂adzie to kolejna bomba kaloryczna. Stw贸rz samemu proste i zdrowe sosy do da艅 z grilla- na bazie jogurtu naturalnego, musztardy czy oliwy z oliwek. Np. sos tzatziki na bazie jogurtu z dodatkiem startego og贸rka i rzodkiewki. Pomidorowy dip przygotowany ze 艣wie偶ych pomidor贸w i zi贸艂 skutecznie zast膮pi sklepowy ketchup.

5. Grill elektryczny zamiast tradycyjnego
Z艂膮 metod膮 grillowania jest opiekanie mi臋sa bezpo艣rednio w p艂omieniu ognia ni偶 nad 偶arem. W贸wczas ilo艣膰 szkodliwych zwi膮zk贸w wzrasta wraz z ilo艣ci膮 t艂uszczu skapuj膮cego z przygotowanej 偶ywno艣ci do ognia. Co wi臋cej cz臋艣膰 z nich osadza si臋 na niej. Dlatego coraz wi臋cej os贸b wybiera grill elektryczny zamiast tradycyjnego grilla w臋glowego. Uchodzi on za najzdrowszy typ grilla, gdy偶 w czasie u偶ytkowania nie s膮 wytwarzane zwi膮zki rakotw贸rcze Jest tak偶e doskona艂ym rozwi膮zaniem, gdy pogoda nie sprzyja rozpalaniu grilla, a tak naprawd臋 o ka偶dej porze roku.

6. Unikaj napoi gazowanych! Z alkoholi najlepiej wybra膰 wino
Ogranicz spo偶ycie s艂odkich napoj贸w gazowanych, sok贸w, kt贸re dostarczaj膮 pustych kalorii. W po艂膮czeniu z alkoholem posi艂ek staje si臋 ci臋偶kostrawny co mo偶e powodowa膰 zgag臋, wzd臋cia czy zaparcia. I cho膰 do tego punktu mo偶e by膰 dostosowa膰 si臋 najtrudniej- je艣li pijesz alkohol, wybierz najlepiej czerwone wino wytrawne lub p贸艂wytrawne ze wzgl臋du na wysok膮 zawarto艣膰 polifenoli dzi臋ki czemu mog膮 zneutralizowa膰 szkodliwe substancje powstaj膮ce w trakcie grillowania.

Korzystaj膮c z okazji 偶ycz臋 wszystkim smacznego grillowania, mi艂ego odpoczynku, s艂onecznej pogody i udanej maj贸wki! 馃檪

Nie zapominajcie tak偶e o Waszej ulubionej aktywno艣ci fizycznej! Pogoda nad rozpieszcza! 馃檪

Dodaj komentarz

avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o